Truusentruus.nl recensie van het spel "7 Wonders"
Truusentruus.nl recensie van het spel: 7 Wonders
Beoordelingscijfer : (9.0)

Auteur : Antoine Bauza Minimum aantal spelers : 2
Uitgever : Repos Production Maximum aantal spelers : 7
Jaar van uitgave : 2010 Talen : Duits
Speelduur : 30 minuten Prijs : ca. 40 Euro

Leid één van de zeven grote steden van de Oudheid. Benut de natuurlijke rijkdom van je land, neem deel aan de eeuwige wedloop van vooruitgang, ontwikkel je handelsbetrekkingen en oefen je militaire macht uit. Laat je plaats in de geschiedenis na door het bouwen van een architectonisch wonder dat de eeuwen overstijgt.

• 7 Wereldwonder-speelborden
• 7 Wereldwonder-kaarten
• 49 Tijdperkaarten “Tijdperk 1”
• 49 Tijdperkaarten “Tijdperk 2”
• 50 Tijdperkaarten “Tijdperk 3”
• 42 Conflictfiches
• 30 houten munten met waarde 1 (grijs)
• 20 houten munten met waarde 3 (goud)
• 1 scoreblok
• 2 “2-speler” kaarten
• 1 spelregelboekje met Duitstalige regels
7 Wonders heeft een prachtige vormgeving. Het gehele spel is voorzien van prachtige afbeeldingen, die het spel een genot voor het oog maken. De voorzijde van de doos laat een prachtige afbeelding zien van alle 7 wereldwonderen. Op de achterzijde staat een goed voorbeeld van een spelsituatie.

Het spelmateriaal is net als de vormgeving van een sublieme kwaliteit en een genot voor het oog. Dit spel dient als voorbeeld voor alle andere uitgevers!

De Wereldwonder-speelborden laten elk een ander wereldwonder zien. (De kolos van Rhodos, De pharos van Alexandrië, De tempel van Artemis in Efeze, De hangende tuinen van Babylon, Het beeld van Zeus te Olympia, Het mausoleum van Halicarnassus en de Piramides van Gizeh.) De speelborden zijn 2-zijdig. Zo is de “A” zijde iets makkelijker speelbaar, dan de “B” zijde. Op het bord staat de afbeelding van het wereldwonder. In de rechterbovenhoek staat de naam van het wonder en de plaats waar het gebouwd is. In de linkerbovenhoek staat een grondstof die bij dit wereldwonder wordt geproduceerd. Op de onderzijde van elk speelbord staan 2 t/m 4 fasen afgebeeld. De fasen geven de vordering van de bouw van het wereldwonder weer. Per fase zijn er overwinningspunten die per fase oplopen of een extra actie die een speler mag inzetten als hij deze fase heeft voltooid. Ook staan er bouwkosten aangegeven door middel van 1 of meerdere grondstoffen.

De speelkaarten zijn onderverdeeld in 3 tijdperken, dit kun je zien aan het cijfer op de achterzijde van de kaart. In elk tijdperk zitten 49 of 50 kaarten die zijn onderverdeelt in 7 verschillende gebouwsoorten. De gebouwsoorten hebben elk een andere kleur kaart, naam, spelersaantal, weergave “gratis gebouwen” in volgende fase, bouwkosten en wat ze opleveren. De soorten zijn:

• Ruwe grondstoffen (bruine kaarten);
• Goederen (grijze kaarten);
• Civiele gebouwen (blauwe kaarten);
• Wetenschapsgebouwen (groene kaarten);
• Commerciële gebouwen (gele kaarten);
• Militaire gebouwen (rode kaarten);
• Gilden (paarse kaarten).

De conflictfiches zijn er in 4 soorten met verschillende waardes: -1, 1, 3 en 5.
De spelregels zijn prima te lezen en te begrijpen. Het vergt toch wel ruim een half uur voor je ze gelezen en begrepen hebt. Het regels zijn echter goed voorzien van duidelijke voorbeelden, die de regels goed begrijpbaar maken. Het spel vergt niet al te veel moeite om aan anderen uit te leggen.

Per speleraantal worden de kaarten per tijdperk gesorteerd. De kaarten die niet gebuikt worden met het spelersaantal waar je mee speelt worden in de doos gelegd. De paarse kaarten (gilden) worden uitgezocht, per spelersaantal gaan er een aantal terug in tijdperk “3”.

Nu worden de Wereldwonder-kaarten geschud. Elke speler trekt verdekt 1 kaart en neemt het bijpassende Wereldwonder-speelbord. Ook krijgt iedere speler 3 munten met waarde “1”, die hij op zijn bord plaatst.
Tijdens de 3 tijdperken van het spel kunnen de spelers gebouwen bouwen of een fase van hun wereldwonder oprichten.

Aan het begin van elk tijdperk worden de kaarten van het betreffende tijdperk verdeelt onder de spelers. Zo heeft elke speler 7 kaarten. Hij bekijkt de kaarten en kiest 1 kaart uit die hij verdekt voor zich legt. Hierna legt hij de stapel met overgebleven kaarten bij zijn linker- of rechterbuurman (afhankelijk van de fase) en kiest 1 van de volgende acties:

1) Gebouw bouwen;
2) Fase van het wonder oprichten;
3) Kaart afleggen en 3 geld nemen.

1) Gebouw bouwen
Afhankelijk van het soort kaart moet de speler een aantal grondstoffen bezitten die op de kaart staan afgebeeld om het gebouw te bouwen. Dit zijn de grondstoffen die hij zelf bezit of grondstoffen van zijn directe linker- of rechterbuurman. De grondstoffen die hij zelf bezit worden in de linkerbovenhoek van het speelbord weergegeven. Het kan zijn dat een speler grondstoffen te kort komt en dat zijn buurman deze grondstoffen wel heeft. Hij betaalt dan 2 munten per grondstof aan hem. De gebouwde kaart wordt dan boven het speelbord van de speler geplaatst. Bruine en grijze kaarten komen onder de linkerbovenhoek te liggen, waarmee het wonder meer grondstoffen produceert.

2) Fase van het wonder oprichten.
De speler kan zonder dat de medespelers de kaart hebben gezien, de gesloten kaart onder de eerste vrije fase van het wonder schuiven. Ook hier geldt dat de overeenkomstige grondstoffen betaald dienen te worden. Ook hier kan de speler de grondstoffen bij zijn directe linker- of rechterbuurman kopen.

3) Kaart afleggen en 3 geld nemen.
De speler kan ook afzien van bouwen of oprichten, indien hij een nutteloze kaart heeft of geldgebrek. Hij legt de kaart op de aflegstapel en neemt 3 geld.

In de volgende ronde worden de kaarten die links of rechts naast een speler liggen gepakt en volgt een volgende ronde waarin weer een kaart wordt gekozen en 1 van de 3 acties wordt gevolgd. Zo schuiven de kaarten telkens op. Als de spelers nog 2 kaarten over hebben, mogen ze 1 kaart kiezen en de andere wordt op de aflegstapel gelegd. De laatste ronde wordt gespeeld. Na dit tijdperk wordt er gekeken naar de militaire conflicten. Dit wordt gedaan door naar de militaire (rode) gebouwen te kijken en de afgebeelde symbolen bij elkaar op te tellen. Heb je meer symbolen dan je linkerbuurman, dan krijg je een conflictfiche met waarde “1” in het eerste tijdperk, waarde “3” in het tweede tijdperk en waarde “5” in het derde tijdperk. Verlies je van je buurman, dan krijg je een conflictfiche met waarde “-1”. Zo kijken alle spelers wat zij ten opzichte van hun buurmannen voor militaire macht hebben en delen zo conflictfiches uit. De conflictfiches zijn overwinningspunten.

Het spel eindigt na het derde tijdperk, nadat de conflictfiches zijn verdeelt. Nu worden de punten geteld:

1) Militaire gebouwen (totale waarde van de conflictfiches)
2) Geldvoorraad (3 munten = 1 overwinningspunt)
3) Wonder (afhankelijk van de gerealiseerde fase van het wonder)
4) Civiele gebouwen (totale waarde van de blauw kaarten)
5) Wetenschapsgebouwen (totaal van het kwadraat van het aantal symbolen)
6) Commerciële gebouwen (sommige leveren overwinningspunten op)
7) Gilden (Elke gilde is een aantal punten waard, dit overeenkomstig de vernoemde voorwaarde die op de gilde staat afgebeeld)

De speler met de meeste overwinningspunten wint het spel.
• Sublieme kwaliteit (voorbeeld voor andere uitgevers!)
• Duidelijke en niet al te moeilijke spelregels
• Gemakkelijk aan anderen uit te leggen
• Super spannend
• Korte speelduur
• Tactisch
• Prachtig en origineel spelmechanisme
• Interactie alleen met buurmannen (voor sommige spelers lastig)
Dit jaar maar weer eens naar Spiel in Essen. Van tevoren een beetje geprobeerd me te oriënteren om zo te weten welke spellen er uitgegeven gaan worden en wat er van verwacht wordt. Op menig internetsite stond 7 Wonders goed aangeschreven, vandaar mijn interesse naar dit spel. Aangekomen op Spiel bleek dat de voorraad van dit spel minimaal was en dat de verkoopprijs daarom flink omhoog geschroefd werd. Ik was er op de 1e dag van de 4 openingsdagen, dus ik vond het nogal vreemd dat er weinig voorraad van dit spel was. Desondanks ben ik zo ongelofelijk blij met mijn aankoop, omdat dit een prachtig spel betreft.

In 7 Wonders hebben de spelers elk een speelbord waarop ze aan hun wereldwonder bouwen. Ook bouwen ze gebouwen die allemaal voordelen opleveren. Zo zijn er gebouwen die grondstoffen produceren, waarmee dan weer andere gebouwen gebouwd kunnen worden. Ook zijn er gebouwen met overwinningspunten en gebouwen met aankoopvoordelen. Wat super is, is dat sommige gebouwen een tekst hebben met een ander gebouw. Deze tekst geeft aan welk gebouw ze in de volgende ronde gratis mogen bouwen. Er zijn militaire gebouwen waar de spelers mee vechten aan het eind van een tijdperk en wetenschapsgebouwen, die met gelijke sets ongelofelijk veel punten kunnen opleveren.

Wat leuk is, maar ook minder leuk voor sommige spelers is dat het spel zich richt op de directe buurmannen van de spelers. De spelers vergelijken hun militaire macht en kopen grondstoffen van elkaar. Kom je een grondstof te kort, dan kijk je bij je buurman of hij deze grondstof heeft en betaal je hem 2 munten per grondstof. Nieuwe munten krijg je door een ronde over te slaan en 3 munten te nemen of gebouwen te bouwen die munten opleveren. Ook moet je goed in de gaten houden wat iedereen doet, want het draait natuurlijk om de meeste overwinningpunten. De spelers stoppen soms verdekt een goede kaart voor de buurman onder een fase van het wonder, of leggen deze af op de aflegstapel. Dit komt voor bij de wetenschapsgebouwen met hun symbolen. Zie je bijvoorbeeld dat je buurman een bepaald symbool nog nodig heeft, dan leg je deze verdekt af. Ook kan het zijn dat jij een bepaald belangrijk gebouw niet kan bouwen en je buurman wel, ook dan is het handig om deze kaart af te leggen. Zo ben je telkens aan het kijken wat er mogelijk is en wat er bij je buurmannen gebeurt.

Ook een super goed element is het doorgeven van de kaarten. De 7 kaarten die elke speler krijgt schuiven telkens door. Je krijgt dus elke ronde een nieuwe set met kaarten. De militaire gebouwen zijn ook belangrijk, vooral het aantal aangegeven symbolen. Blijf je sterker dan je buurman dan krijg je overwinningspunten.

Hoe je het spel het beste kunt spelen is moeilijk te bepalen. Er zijn namelijk 7 onderdelen waar overwinningspunten mee te verdienen zijn. Meestal is het nuttig om gemiddeld te scoren en in een aantal onderdelen uit te blinken. Belangrijk blijven de civiele gebouwen en de wetenschapsgebouwen, maar ook de commerciële gebouwen kunnen veel geld opleveren. Afhankelijk van wat je buurmannen presteren zijn ook de gilden belangrijk.

7 Wonders is spannend van begin tot eind. De makkelijke instap en korte speelduur maken het spel aantrekkelijk voor alle doelgroepen. Daarnaast maakt het spelmechanisme dit spel tot een regelrechte topper! Ik zie alweer uit naar mijn volgende spelletje 7 Wonders!!

Tijd voor een Nederlandse versie, want dit zou wel eens DE HIT kunnen worden van 2011....

Waardering 88 punten = 9.

• Zie samenvattend.